top of page
Rotterdam - beelden van modernisering / Rotterdam - images of modernisation
DSC_3693 v2 1800 v2 1500_edited.jpg
DSC05008 v2 2500 v2 1500_edited.jpg
DSC01796 v2 v2 1500_edited.jpg
DSC02396 v2 1500_edited.jpg
DSC02373 v2 1500 v2 1500.jpg
DSC02553 v2 1500.jpg
DSC02808 v2 1500.jpg
DSC01372 v2 v2 1500_edited.jpg
DSC02444 v2 v2 1500.jpg
DSC00867 v2 2000 v2 1500.jpg
DSC03171 v2 1500.jpg

1. Maastunnel – geopend in 1942, de eerste verzonken buistunnel. Voor duizenden mensen de auto- of fietsverbinding tussen Rotterdam Zuid en Noord, en voor Zuid toegang tot ‘de stad’.

1. Maastunnel - opened in 1942, the first sunken tube tunnel. For thousands of people the car or bicycle connection between Rotterdam South and North, and for South access to ‘the city’.

2. Van Nelle fabriek – een moderne fabriek die werd opgeleverd in 1930 en nog steeds modern is. UNESCO werelderfgoed, nu in gebruik als bedrijfs-verzamelgebouw en evenementencentrum. 

2. Van Nelle factory - a modern factory completed in 1930 and still modern today. A UNESCO world heritage site, now in use as a business centre and event centre.

3. Katendrecht - een wijk die transformeert van een rauwe havenwijk naar een wijk met hippe en dure ‘waterfront development’ voor nieuwe bewoners en toeristen.

4. Oud Delfshaven - met een oude kerk en een voormalige distilleerderij / molen een van de weinige oude charmeplekken van de stad. Een paar straten en een paar haventjes, met wederopbouw om de hoek. 

5. Groothandelsgebouw – het eerste na-oorlogse grote bewijs van wederopbouw. 220 bij 85 meter met een hoogte van 43 meter, immens voor destijdse begrippen. Nu een verzamelgebouw voor de 'creatieve sector'. 

6. SS Rotterdam – een iconisch stoomschip dat aanvankelijk bestemd werd voor onderwijs en sociale woningbouw maar na hoge renovatie-kosten uiteindelijk een luxe hotel werd. Veel Rotterdammers zijn toch trots op het schip.

7. Feijenoord, voorheen een arbeidersbuurt die het inwoneraantal gaat verdubbelen, vooral door dure woningen op vrijgekomen industrie-terreinen. Bakfietsen en Tesla's rijden de wijk in, de tegenstellingen groeien. 

8. Zuidplein – een groot winkelcentrum dat nooit een echt centrum werd, maar met een nieuw theater / bibliotheek, open ruimtes en renovatie van winkelcentrum,  het alsnog moet worden.

9. Rotterdam skyline – het modernste deel van de stad, voor veel Rotterdammers het visite-kaartje van de stad. Vanaf afstand mooi om naar te kijken, maar in een skyline kun je niet wonen. 

10. Drie beelden - The Destroyed City, Santa Claus (aka Kabouter Buttplug) en Moments Contained; drie beelden uit drie na-oorlogse periodes trekken aandacht en leiden tot discussie

11. Overschie – een alledaagse wijk in het noorden van de stad, richting Delft, waar weinig gebeurt en waar bewoners best wel tevreden zijn. En de wijk moderniseert stilletjes met Rotterdam mee.

12. Heijplaat - een wat geisoleerd tuindorp, waar een eeuw van havenindustrie, dorpsleven en herontwikkeling en nieuwbouw woningen samen komen.

3. Katendrecht – a neighbourhood transforming from a raw harbour district to one with hip and expensive ‘waterfront development’ for new residents and tourists.

4. Oud Delfshaven - with an old church and a former distillery/mill one of the city's few old charm spots. A few streets and a few small harbours, with post-war reconstruction just around the corner. 

5. Groothandelsgebouw – the first post-war major evidence of reconstruction. 220 by 85 metres with a height of 43 metres, immense by the standards of the time. Now a business centre for the ‘creative sector’. 

6. SS Rotterdam - an iconic steamship that was initially destined for education and social housing but, after high renovation costs, eventually became a luxury hotel. Many Rotterdammers are nevertheless proud of the ship.

7. Feijenoord - formerly a working-class neighbourhood that is set to double its population, mainly through expensive housing on vacant industrial land. Cargo bikes and Tesla cars drive into the neighbourhood, contrasts grow. 

8. Zuidplein - a large shopping centre that never became a real centre, but with a new theatre/l ibrary, open spaces and renovation of mall, it should still become one.

9. Rotterdam skyline - the most modern part of the city, for many Rotterdammers the city's calling card. Nice to look at from a distance, but you can't live in a skyline.

10. Three sculptures - The Destroyed City, Santa Claus (aka Gnome Buttplug) and Moments Contained; sculptures from three post-war periods attract attention and lead to discussion.

11. Overschie - an everyday neighbourhood in the north of the city, towards Delft, where little happens and where residents are quite content. The neighbourhood is quietly modernising along with Rotterdam.

12. Heijplaat - a somewhat isolated garden village, bringing together a century of port industry, village life and redevelopment and new-build housing.

@ 2025 Peter Nientied

bottom of page