9. Rotterdam skyline
click to enlarge
Go to Table of Contents
Go to 10. Drie beelden
Al lang is Rotterdam de Nederlandse stad van de hoogbouw. Dat begon in 1898 (!) met de opening van het Witte Huis; met 45 meter en 10 verdiepingen was het Witte Huis 24 jaar lang het hoogste kantoorgebouw van Europa. Nu valt die hoogte al lang niet meer onder hoogbouw; in Rotterdam betekent dat hoger dan 70 meter. Het Witte Huis was populair bij Rotterdammers, zij konden op het dak van het uitzicht genieten, zoals de mooie historische reportage van TV Rijnmond laat zien.1)
De wederopbouw na de oorlog 2) gaf alle gelegenheid om voor hoogbouw te kiezen. In een gebombardeerd centrum was de fysieke ruimte aanwezig en er waren geen grachtenpanden en kanalen die de moeite van het beschermen waard waren. De aanpak van de wederopbouw was om modern en efficient te ontwerpen en bouwen. Daar hoort hoogbouw bij, was de opvatting. En hoogbouw kwam er. Het gebouw van de Medische Faculteit was 117 meter hoog - dat was hoger dan de Euromast - werd in 1968 in gebruik genomen. Destijds was er veel kritiek - het kolossale witte gebouw zou niet in de omgeving passen. Dat mag zo zijn, maar sensitief inpassen wordt in Rotterdam eerder als beperking gezien dan als kwaliteit.
De ontwikkeling van het Weena en de Wilhelminapier (de Kop van Zuid) trok later de meeste aandacht, maar er is veel meer gebeurd. De vele architectenbureaus die gevestigd zijn in Rotterdam doen allemaal hun best om iets kenmerkends in de stad gerealiseerd te krijgen. De commerciële vastgoedsector, van grootkapitaal tot huisjesmelkers, stortte zich ook op de stad.
Gemeente Rotterdam deed in 2019 haar plannen uit de doeken over toekomstige hoogbouw 3). Er zijn woningen nodig en er is niet veel grond, daarom moet de stad verder de hoogte in. De gemeente deelt nog ‘In het centrum woonden voor de oorlog 90.000 mensen in het centrum en nu 38.000’. M.a.w., er kan nog genoeg bij. Dat in die tijd grotere huishoudens in kleine huizen woonden en verkrotting een probleem was, wordt er niet bij verteld.
Alle hoogbouw en niet te vergeten de Erasmusbrug, leveren een boeiende skyline op. Voor een middelgrote stad als Rotterdam is de skyline bijzonder op Europees niveau, mondiaal is Rotterdam slechts een middenmoter. Hoe dan ook, de skyline krijgt waardering. Veel bezoekers vinden het prachtig, talloze foto- en videografen schieten hun beeldmateriaal en maken er iets moois danwel gelikts van (kijk bijvoorbeeld op de site van Werkaandemuur.nl). Rotterdammers omarmen de skyline als een kenmerkende kwaliteit van Rotterdam – andere steden hebben zo’n stedelijke skyline niet. De skyline is een icoon voor allerlei Rotterdam souvenirs.
Toch ontstaat er wat gemor. De skyline levert wel mooie beelden op, maar voor wie zijn die hoge torens eigenlijk? En wat doen die torens met het gewone leven op straat – de stad op ooghoogte zoals dat heet. Dan komen nadelen van hoge torens naar voren. Het zijn meestal gesloten bastions voor de bewoners en kantoren, zorgen voor minder zon en meer windvlagen, en als je gewoon op straat loopt zie je de torens niet omdat mensen nu eenmaal niet de hele tijd naar boven kijken. Mooi vanaf een afstand, maar torens dragen weinig bij aan een levendige of gezellige stad. Daarbij komt dat torens vanaf een afstand mooi ogen, maar dichterbij zijn zij vaak weinig bijzonders - het is niet bepaald innoverende en aantrekkelijke architectuur. "Middelmaat aan de Maas' is de kop van een artikel over wat er de laatste jaren met hoogbouw is gebeurd in Rotterdam. 4)
Een serieus probleem is dat hoge woontorens samenhangen met ongelijkheid – de torens zijn voor vrije sector woningen en niet voor Rotterdammers die een betaalbare woning zoeken. ‘Nieuwe hoogbouw als symbool voor de kloof tussen arm en rijk’ stelt Vers Beton 5). Om de prijs niet te hoog op te laten lopen, maken vastgoedontwikkelaars een deel van de appartementen kleiner, en ‘verhoteliseren’ gebouwen en torens voor ‘short stay’. Flatjes van 22 - 40 m2 met gemeenschappelijke voorzieningen (wasmachines, een fitnessruimte en een dakterras). En nog steeds onbereikbaar voor Rotterdammers met een bescheiden beurs, en te klein voor een gezin.
De gemeente wil best nadenken over minder hoge torens, werd gezegd tijdens een Rotterdams Hoogbouwdebat in centrum Arminius (september 2023). Maar eerst worden nog de hoogbouwcomplexen gebouwd in gebieden die zijn aangewezen in de Hoogbouwvisie 2019. De eerstkomende 10 - 15 jaar jaar zullen bewoners en bezoekers dan ook weinig merken van een afnemend enthousiasme om nieuwe hoogbouw te realiseren.
1) www.rijnmond.nl/nieuws/1712938/de-eerste-wolkenkrabber-van-europa-staat-in-rotterdam-en-is-125-jaar
2) Zie de site van Platform Wederopbouw, wederopbouwrotterdam.nl
3) www.rotterdam.nl/hoogbouwvisie
4) Tim Peeters, 2024, Middelmaat aan de Maas. Vers Beton, 30 mei 2024
5] www.versbeton.nl/2023/09/nieuwe-hoogbouw-als-symbool-voor-de-kloof-tussen-arm-en-rijk/
Go to Table of Contents
Go to 10. Drie beelden
Rotterdam has long been the Dutch city of high-rise buildings. It started in 1898 (!) with the opening of the White House; at 45 metres and 10 floors, the White House was Europe's tallest office building for 24 years. Now that height has long since ceased to be considered high-rise; in Rotterdam, that means higher than 70 metres. The White House was popular with Rotterdam residents; they could enjoy the view from the roof, as TV Rijnmond's fine historical report shows.1)
Reconstruction after the war 2) gave every opportunity to opt for high-rise buildings. In a bombed-out centre, the physical space was there and there were no canal houses and canals worth protecting. The approach to reconstruction was to design and build modern and efficient. That included high-rise buildings, was the view. And high-rise buildings did come. The Medical Faculty building was 117 metres high - that was taller than the Euromast - was commissioned in 1968. At the time, there was much criticism - the colossal white building would not fit in with its surroundings. That may be so, but sensitive fitting in is seen as a limitation rather than a quality in Rotterdam.
The development of the Weena and Wilhelminapier (the Kop van Zuid) later attracted the most attention, but much more has happened. The many architecture firms based in Rotterdam all did their best to get something distinctive realised in the city. The commercial real estate sector, from big business to slumlords, also poured into the city.
In 2019, Rotterdam Municipality unveiled its plans on future high-rise buildings 3). Housing is needed and there is not much land, so the city must continue to rise. The municipality shares ‘In the city centre, 90,000 people lived there before the war and 38,000 now’. In other words, there's plenty more to go. That in those days larger households lived in small houses and dilapidation was a problem is not mentioned.
All the high-rise buildings, not to mention the Erasmus Bridge, make for a fascinating skyline. For a medium-sized city like Rotterdam, the skyline is exceptional on a European level; globally, Rotterdam is only a middle-ranking city. Regardless, the skyline gets appreciation. Many visitors find it beautiful, countless photographers and videographers shoot their footage and turn it into something beautiful or liked (check out Werkaandemuur.nl). Rotterdammers embrace the skyline as a distinctive quality of Rotterdam - other cities do not have such an urban skyline. The skyline is an icon for all kinds of Rotterdam souvenirs.
Yet some grumbling arises. The skyline does provide beautiful images, but who are those tall towers really for? And what do those towers do to ordinary life on the street - the city at eye level as it is called. Then disadvantages of tall towers emerge. They tend to be closed bastions for residents and offices, provide less sun and more wind gusts, and if you just walk down the street you don't see the towers because people simply don't look up all the time. Nice from a distance, but towers contribute little to a lively or cosy city. Besides, towers look beautiful from a distance, but closer up, they are often little special - they are not exactly innovative and attractive architecture. ‘Mediocrity on the Maas’ is the headline of an article about what has happened to high-rise buildings in Rotterdam in recent years. 4)
A serious problem is that tall residential towers are associated with inequality / social injustice - the towers are for so-called free sector housing and not for Rotterdammers seeking affordable housing. ‘New high-rise buildings as a symbol of the gap between rich and poor’ states Vers Beton 5). To keep the price from rising too high, property developers make some of the flats smaller, and ‘hotelise’ buildings and towers for ‘short stay’. Apartments of 22-40 m2 with communal facilities (washing machines, a gym and a roof terrace). And still unattainable for Rotterdammers on modest budgets, and too small for a family.
The municipality is quite willing to think about less tall towers, it was said during a Rotterdam High-rise Debate in centre Arminius (September 2023). But first, high-rise complexes will still be built in areas designated in the High-rise Vision 2019. In the next 10-15 years, therefore, residents and visitors will notice little of a waning enthusiasm for new high-rise buildings.
1) www.rijnmond.nl/nieuws/1712938/de-eerste-wolkenkrabber-van-europa-staat-in-rotterdam-en-is-125-jaar
2) Zie de site van Platform Wederopbouw, wederopbouwrotterdam.nl
3) www.rotterdam.nl/hoogbouwvisie
4) Tim Peeters, 2024, Middelmaat aan de Maas. Vers Beton, 30 mei 2024
5] www.versbeton.nl/2023/09/nieuwe-hoogbouw-als-symbool-voor-de-kloof-tussen-arm-en-rijk/