top of page
11. Overschie

click to enlarge 

Overschie was een dorp aan de noordrand van Rotterdam en is in 1941 door gemeente Rotterdam geannexeerd. Overschie ligt net buiten de ring – de A20 scheidt Overschie van 'de stad'. De wijk zelf wordt in twee helften verdeeld door de snelweg A13. Na de oorlog is Overschie grootschalig volgebouwd met ruim opgezette prefab woonwijken, die in contrast stonden met de bestaande vaak grotere huizen in het voormalig dorp. Later werden flatgebouwen van 12 verdiepingen toegevoegd. Een groot bedrijventerrein en het kleine vliegveld Zestienhoven (met een nieuwe naam: Rotterdam - the Hague Airport) liggen ook in de wijk, maar horen meer bij Rotterdam dan bij Overschie. In een buitenwijk als Overschie zijn nog volkstuinen, schapenweitjes en wat rommelige kleine bedrijfsterreinen te vinden. Overschie haalt de krant niet vaak, maar de wijk verandert wel, in stilte.

De wijk is niet lelijk maar ook niet echt mooi. Overschie is ruimer en groener dan gemiddeld in Rotterdam. Op cultureel gebeurt er minder; het kleine wijkmuseum is op zondagmiddag een paar uur geopend, in de Grote Kerk zijn af en toe optredens. Onder het beton van het grote Kleinpolder verkeersplein is een zgn. open museumzaal voor verweesde sculpturen gemaakt, waar niemand komt. Kleine winkels sluiten, de weekmarkt telt nog 5 of 6 kramen. Drie supermarkten draaien wel goed, en Turkse winkels en wat horeca zorgen voor minder leegstand. Ook in Overschie worden kerken gesloten – de twee katholieke kerken zijn dicht, de ene werd omgevormd tot een appartementencomplex, de ander is beschermd stadszicht en is bestemd om luxe restaurant te worden. Een Jehova Rijkszaal werd een grote woning. De tennisbaan gaat sluiten omdat door vergrijzing en de opkomst van padel het ledenaantal terugloopt. Er komen woningen voor in de plaats. De openingsuren van de wijkbibliotheek zijn verminderd vanwege bezuinigingen, maar het kleine zwembad is toch open gebleven.

 

Er wonen in Overschie bijna 20.000 mensen en dat aantal groeit weer door de woningbouw. Het waren er ooit 35.000 toen huishoudens groter waren. Dat aantal daalde tot 16.000. Overschie heeft meer kleur gekregen – het percentage autochtonen daalt. Goedkopere huisvesting en etnische achtergrond hangen samen. Een deel van de naoorlogse prefab wordt weer gesloopt en vervangen door duurdere eengezinswoningen en appartementen. De helft van de groene ruimte van park Zestienhoven tussen Overschie en de naastgelegen wijk Hillegersberg – Schiebroek is opgevuld met woningen in het dure segment. Winkelruimte wordt omgevormd tot woonruimte of praktijken voor gezondheidszorg.

Overschie is niet bijzonder, het is alledaags. Dat alledaagse maakt de wijk de moeite waard – want hier wonen gewone Rotterdammers die naar school gaan, werken, of met pensioen zijn. Die hun verjaardag vieren, de (klein-)kinderen van school halen en klussen aan hun huis. De bewoners zijn best wel tevreden met hun wijk. Zij vinden Overschie wat dorps, dat is positief bedoeld. Je hebt toegang tot voorzieningen en je bent snel met de fiets of met de bus in ‘de stad’.  

​Overschie was a village on the northern edge of Rotterdam and was annexed by the municipality of Rotterdam in 1941. Overschie lies just outside the ring road - the A20 separates Overschie from ‘the city’. The district itself is divided into two halves by the A13 motorway. After the war, Overschie was extensively built up with spacious prefab housing estates, which contrasted with the existing often larger houses in the former village. Later, 12-storey apartment blocks were added. A large industrial estate and the small airport Zestienhoven (with a new name: Rotterdam - the Hague Airport) are also in the district, but belong more to Rotterdam than to Overschie. In a suburb like Overschie, you can still find allotments, sheep pastures and some messy small business areas. Overschie does not often make the papers, but the neighbourhood is changing, quietly.

The neighbourhood is not ugly but not really pretty either. Overschie is more spacious and greener than the Rotterdam average. Less happens culturally; the small neighbourhood museum is open for a few hours on Sunday afternoons, the Grote Kerk occasionally hosts performances. Under the concrete of the big Kleinpolder traffic square, a so-called open museum hall for orphaned sculptures has been created, where nobody comes. Small shops are closing; the weekly market still has 5 or 6 stalls. Three supermarkets are running well though, and Turkish shops and some catering establishments are reducing vacancies. Churches in Overschie are also closing - the two Catholic churches closed, one was converted into an apartment complex, the other is protected cityscape and is destined to become a luxury restaurant. A Jehovah's Realm hall became a grand residence. The tennis court is to close because membership is declining due to an ageing population and the rise of padel. Housing will take its place. The opening hours of the neighbourhood library were reduced due to budget cuts, but the small swimming pool remained open. 

 

There are almost 20,000 people living in Overschie and that number is growing again due to housing construction. It was once 35,000 when households were larger. That number dropped to 16,000. Overschie has gained more colour - the percentage of natives is falling. Cheaper housing and ethnicity are linked. Some of the post-war prefab is being demolished again and replaced by more expensive single-family houses and flats. Half of the green space of park Zestienhoven between Overschie and the neighbouring Hillegersberg - Schiebroek district is filled with housing in the expensive segment. Shop space is being converted into residential space or healthcare practices.


Overschie is not special, it is everyday. That everydayness makes the neighbourhood worthwhile - because ordinary Rotterdammers live here, who go to school, go to work, or are retired. They celebrate their birthdays, pick up their (grand)children from school and do odd jobs around the house. The residents are quite happy with their neighbourhood. They find Overschie somewhat village-like, which is meant positively. One has access to amenities and can get to ‘the city’ quickly by bike or bus. 

@ 2025 Peter Nientied

bottom of page