top of page
3. Katendrecht

click to enlarge 

Katendrecht (de Kaap) heeft een bewogen geschiedenis. Het was vroeger een rauwe havenbuurt, met criminaliteit en prostitutie. Gedurende 1960-70 werd de wijk aangepakt met stadsvernieuwing en veel sociale woningbouw. Weer later veranderde de positie van Katendrecht in de stad. De Erasmusbrug werd geopend in 1996 en de Kop van Zuid en de Wilhelminapier werden vervolgens in rap tempo ontwikkeld. De gemeente noemde dat uitbreiding van het stadscentrum over de Nieuwe Maas heen.

katendrecht kaart.png

1 = Katendrecht,  2 = Wilhelminapier / Kop van Zuid,  3 = Rijnhaven,  4 = SS Rotterdam,
5 = Erasmusbrug.  Source image before editing: //openstreetmap.org.

Katendrecht was een probleemwijk in Rotterdam Zuid. Met de ontwikkeling van de Wilhelminapier werd Katendrecht gezien als kansrijk gebied, net ten zuiden van het centrum. Het aanmeren van de het historische cruiseschip SS Rotterdam in 2011 (zie Plek 8) en de opening van de Rijnhavenbrug (bijgenaamd de Hoerenloper) in 2012 – een voetgangers- en fietsbrug over de Rijnhaven die Katendrecht verbindt met de Wilhelminapier - waren tastbare signalen dat er een en ander te gebeuren stond op Katendrecht.​

 

Met het recept van dure appartementen in hoogbouw, hotels en cultuur – succesvol op het Wilhelminapier – werd gekeken naar Katendrecht. Het recept werd wat aangepast en gevolgd. Appartementen, horeca, toerisme en cultuur erin, oude bedrijven en oude panden eruit - met wat hergebruik. Kansrijke huishoudens erin, kansarme huishoudens in de bestaande sociale huursector, of eruit. 

Er staan nog zo'n 15 projecten op stapel, zoals het industriële Codrico terrein dat wordt herontwikkeld met o.m. een 220 m. hoge woontoren en een luxe winkelstraat. Het nieuwe Landverhuizersmuseum in de voormalige Fenixloods en nieuwe Nationaal Fotomuseum in voormalig pakhuis Santos zijn in 2025 geopend. De Rijnhaven wordt ontwikkeld met een park, een stadsstrand en - natuurlijk - dure appartmenten in woontorens en woonblokken. Rijnhaven wordt nu geadverteerd als uitbreiding van Rotterdam centrum - dat geeft een betere associatie dan 'Rotterdam Zuid'.

 

De Kapenezen, de oude bewoners van Katendrecht die vooral in de sociale huursector wonen, vormen een krimpende minderheid. Zij raken wat vervreemd van hun wijk nu nieuwe Katendrechters, bezoekers en toeristen steeds meer het straatbeeld bepalen. De ‘rauwe rand’ van Katendrecht is binnenkort volledig weggepolijst – ‘rauw’ is niet veel meer dan marketingtaal van de gemeente en de vastgoedsector. 

 

De stedelijke kwaliteit van Katendrecht is nu hoog. De wijk is veilig. Toeristen komen kijken - Katendrecht staat in internationale lijstjes van ‘European coolest urban districts’. Maar voor wie is de stad?

Katendrecht

Katendrecht (the Cape) has an eventful history. It used to be a rough harbour area, with crime and prostitution. During 1960-70, urban renewal and a lot of social housing were implemented to teckle the problems. Again later, Katendrecht's position in the city changed. The Erasmus Bridge was opened in 1996 and the Kop van Zuid and Wilhelminapier were then rapidly developed. The municipality called this an expansion of the city centre across the Nieuwe Maas. 
With the development of the Wilhelminapier, Katendrecht was seen as a promising area, just south of the city centre. The mooring of the historic cruise ship SS Rotterdam in 2011 and the opening of the Rijnhaven Bridge in 2012 - a pedestrian and bicycle bridge across the Rijnhaven connecting Katendrecht to the Wilhelminapier - were tangible signs that things were about to happen on Katendrecht.  

 

The recipe of expensive apartments in high-rise buildings, hotels and culture - successful on Wilhelminapier - appreaed feasible for Katendrecht as well. The recipe was adapted and applied. Flats, hospitality, tourism and culture in, old businesses and old buildings out - with some reuse. Promising households in, disadvantaged households in the existing social rented sector, or out. 

 

Some 15 more projects are in the pipeline, such as the industrial Codrico site, which is being redeveloped to include a 220m-high residential tower and a luxury shopping street. The new Landverhuizersmuseum in the former Fenix warehouse and new National Photo Museum in former warehouse Santos are due to open in 2025. Rijnhaven will be developed with a park, an urban beach and - of course - expensive apartments in residential towers and blocks. Rijnhaven is now advertised as an extension of Rotterdam city centre - which gives a better association than ‘Rotterdam South’. 

 

The Kapenezen, the old residents of Katendrecht who mainly live in the social rented sector, are a shrinking minority. They are becoming somewhat alienated from their neighbourhood as new Katendrechters, visitors and tourists increasingly define the street scene. The ‘raw edge’ of Katendrecht will soon be completely polished away - ‘raw’ is little more than marketing language of the municipality and the real estate sector. 

 

Katendrecht's urban quality is now high. The neighbourhood is safe. Tourists come to see - Katendrecht is in international lists of ‘European coolest urban districts’. But who owns the city?

@ 2025 Peter Nientied

bottom of page