1. Maastunnel
click to enlarge
Go to Table of Contents
Go to 2. Van Nelle Factory
English below
Toen ik in Februari aan de Zuidkant van de Maastunnel fietste om foto’s te maken, kwam een enthousiaste jongedame wat onzeker op een glimmende, iets te grote fiets aanrijden. Een nieuwe Rotterdammer met een – schatte ik in – mediterrane migratieachtergrond. Het was haar eerste dag op de fiets vertelde ze stralend. Haar app liet zien dat hier een route zou zijn om naar Noord te gaan, maar zij zag alleen een gebouwtje met een paar deuren. en verder heel veel water. Ze had geen idee dat lange roltrappen haar naar een fietstunnel zouden brengen.
Het leek me verstandig dat zij op haar eerste fietsdag de lift nam, en niet de roltrap. Ik bracht haar naar de lift en vertelde hoe ze naar Noord zou komen. Blij en met een beetje spanning (Oh, my God …) ging zij de lift in, verder op haar ontdekkingstocht. Ik dacht erbij ‘op de eerste fietsdag van je leven door de Maastunnel heen; daar word je wel snel Rotterdammer van’. Ik was niet alert genoeg om een foto te maken van haar, maar het beeld staat me nog bij van de blije jonge dame met haar slaapzakjas, shawl en glimmende grote fiets.
Dit alledaagse tafereel zegt iets over de stad. De jongedame die op Zuid woont en met de fiets de stad verkent - haar blijdschap. Op haar eerste fietsdag door de Maastunnel heen gaat haar lang bijblijven. En mijn denkbeeld dat je Rotterdamser wordt van fietsen door de tunnel – iets wat heel veel jongere Rotterdammers van Noord (en van Zuid) nog nooit hebben gedaan – zegt ook iets.
De bouw van de Maastunnel begon in 1937 en de opening vond plaats in 1942 tijdens de Duitse bezetting. De Maastunnel is de eerste Nederlandse tunnel die is gebouwd door het afzinken van delen. De tunnel is een soort rechthoekige koker waarin twee tunnelbuizen met twee rijstroken voor het autoverkeer, en twee kleinere tunnelbuizen voor fietsers en voetgangers zijn ondergebracht. Die buizen voor fietsers en voetgangers bereik je via roltrappen. Later is een lift toegevoegd voor scootmobiels en elektrische scooters. Bovengronds zien we kenmerkende ventilatie- en toegangsgebouwen in art-deco stijl naar de fiets- en voetgangerstunnel, zodat de tunnel ook historische architectuurwaarde heeft. De Maastunnel is tot Rijksmonument verklaard. Veel Rotterdamse automobilisten beseften het belang van de tunnel pas in de periode 2017 – 2019 toen een grote renovatie uitgevoerd werd en tunnel bijna twee jaar gesloten was. De fiets- en voetgangersbuizen werden daarna ook opgeknapt.
Het televisieprogramma Andere Tijden maakte een mooie aflevering over de Maastunnel die laat zien wat de betekenis van de Maastunnel was voor Rotterdam, en tot op zekere hoogste nog steeds is. Het geeft ook een beeld van de tegenstelling tussen Rotterdam Noord en Rotterdam Zuid. Het klopt dat de Maastunnel meer van Zuid is dan van Noord, want de tunnel ontsluit Zuid naar ‘de stad’. “Het is meer dan een tunnel” zegt de commentator in het Andere Tijden programma; het was ooit een plek voor een middagje uit, het was de route voor de grote havendemonstraties. De voetgangerstunnel verloederde in de 80-er jaren en werd opgeknapt - Burgemeester Bram Peper zei destijds “We hebben de Maastunnel weer teuggegeven aan de burgers voor wie de tunnel bedoeld was”.
Nu is voor automobilisten de Maastunnel een van de verkeersaders door de stad. Voor de automobilist heeft Rijksmonument Maastunnel niet veel betekenis – die rijdt een anonieme tunnel in en vangt een glimp op van de Euromast, en komt even later weer de tunnel uit. Fietsers en voetgangers hebben een heel andere beleving.
Door de Erasmusbrug is het belang van de tunnel voor fietsers en voetgangers kleiner geworden. Zij gaan net als auto’s en trams over die brug heen en maken minder gebruik van de Maastunnel. En ook de jaarlijkse Rotterdam marathon en af en toe een groep demonstranten kiezen voor de Erasmusbrug. De Maastunnel is een van de oudere iconen en de Erasmusburg is een nieuw icoon van de stad.
Go to Table of Contents
Go to 2. Van Nelle Factory
When I was cycling on the south side of the Maastunnel in February to take photos, an enthusiastic young lady came riding somewhat insecurely on a shiny, slightly oversized bike. A new Rotterdam resident with - I estimated - a Mediterranean migration background. It was her first day on the bike she told me with a bright face. Her app showed that here would be a route to go to Noord, but all she saw was a small building with a few doors. and otherwise a lot of water. She had no idea that long escalators would take her to a bike tunnel. It seemed wise on her first day of cycling for her to take the lift, not the escalator. I took her to the lift and told her how she would get to North. Happy and with a little excitement (Oh, my God ...) she entered the lift, continuing on her exploration. I thought to myself ‘on the first cycling day of your life through the Maastunnel; that'll soon make you a Rotterdammer’. I wasn't alert enough to take a photo of her, but the image of the happy young lady with her long puffer coat, big scarf and shiny big bike still sticks in my mind.
This everyday scene says something about the city. The young lady living in South and exploring the city by bike - her joy. Going through the Maastunnel on her first day of cycling is going to stay with her for a long time. And my notion that cycling through the tunnel - something a lot of younger Rotterdammers from North (and South) have never done - makes you a real Rotterdammer , says something.
Construction of the Maastunnel began in 1937 and the opening took place in 1942 during the German occupation. The Maastunnel is the first Dutch tunnel built by sinking sections. The tunnel is a kind of rectangular tube housing two tunnel tubes with two lanes for car traffic, and two smaller tunnel tubes for cyclists and pedestrians. The tubes for cyclists and pedestrians are reached by escalators. Later, a lift was added for mobility scooters and electric scooters. Above ground, we see distinctive ventilation and access buildings in Art Deco style to the bicycle and pedestrian tunnel, so the tunnel also has historical architectural value. The Maastunnel has been declared a national monument. Many Rotterdam motorists did not realise the importance of the tunnel until 2017 - 2019 when a major renovation was carried out and tunnel was closed for almost two years. The bicycle and pedestrian tubes were then also refurbished.
The television programme Andere Tijden (only in Dutch) made a nice episode about the Maastunnel that shows what its significance for Rotterdam was, and to some extent still is. It also portrays the contrast between Rotterdam North and Rotterdam South. It is true that the Maastunnel is more of South than North, as the tunnel opens up South to ‘the city’. ‘It is more than a tunnel’ says the commentator in the Other Times programme; it was once a place for an afternoon out, it was the route for the big port demonstrations. The pedestrian tunnel deteriorated in the 1980s and was refurbished - Mayor Bram Peper said at the time ‘We have given the Maas Tunnel back to the citizens for whom it was intended’.
Now, for motorists, the Maastunnel is one of the arteries through the city. For motorists, the national listed monument Maastunnel doesn't have much meaning - they drive into an anonymous tunnel and catch a glimpse of the Euromast, and come out of the tunnel a moment later. Cyclists and pedestrians have a very different experience.
The Erasmus Bridge has reduced the importance of the tunnel for cyclists and pedestrians. They cross that bridge just like cars and trams and make less use of the Maastunnel. And also the annual Rotterdam marathon and the occasional group of demonstrators choose the Erasmus Bridge. The Maastunnel is one of the older icons and the Erasmusburg is a new icon of the city.